Stereotypioiden murtamista, osa 3 (nainen on jumissa kotona)



 Stereotypia: nainen ei saa käydä missään, mutta mies juoksee jatkuvasti ulkona ja viettää aikaa kavereidensa kanssa. 

Tämä aihe tuli sopivasti mieleen, kun olin  ystävieni kanssa iltaa viettämässä ja yökylässä kotipaikkakunnallani. Samaan aikaan mieheni oli kotona, mennen ajoissa nukkumaan. Kuvat on otettu eiliseltä, toinen jopa kopsattu ystäväni instastoorista. Suttasin  ystäväni piiloon kuvista, sillä en kysynyt heiltä lupaa julkaista heistä kuvia. 

Mieheni ei ole koskaan, kertaakaan kieltänyt minua menemästä jonnekin, tai ylipäätään esittänyt vaateita minun menemisistä ja tulemisista. Ainut asia, jonka hän on toivonut minun tekevän, on keskustella asiasta ensin hänen kanssaan ennen kuin sovin ystävieni kanssa menosta. Tämä kunnioituksesta puolisoa kohtaan ja ymmärrän sen hyvin. 

Hän itse harrastaa erittäin paljon kuntosalilla treenaamista ja se on samalla hänen sosiaalinen kanavansa. Tulevaisuudessa hän todennäköisesti viettää myös enemmän aikaa kavereidensa kanssa, kun se on paremmin mahdollista, mutta toistaiseksi hän kuntosalia lukuunottamatta viettää vähäisen vapaa-aikansa minun kanssani. 

Mielestäni meillä menee nämä asiat oikein hyvin. Kumpikaan ei määrää toista, tai rajoita toisen menemistä, mutta toisaalta kumpikaan ei halua mennä parisuhteen kustannuksella. Ystävät ovat mulle äärettömän tärkeitä, mutta mielestäni osaan aika hyvin luovia niin, että voin olla sopivasti sosiaalinen ja myös pitää parisuhteeni minulle juuri niin tärkeänä kuin se on. 

Eli ainakaan meillä ei pidä paikkaansa tuo stereotypia. Mies toivottaa minulle vilpittömästi hauskaa iltaa, kun liikkeelle lähden ja pyytää lähettämään ystävilleni terveisiä. Hän ei kyttää tekemisiäni, pommita viestejä tai soittele. Hän toivoo minun pitävän hauskaa sieluni kyllyydestä ja sitten palaavan takaisin luokseen.

Oletan toimivani samalla tavalla sitten, kun mieheni pystyy tapaamaan enemmän ystäviään. Tällä hetkellä tuo sosiaalisuus on tosiaan käytännön syistä vähäistä. Toivoisin myös, että tulevaisuudessa meillä olisi enemmän pariskuntia ystävinä ja voisimme viettää yhdessä heidän kanssaan aikaa. Tällä hetkellä meillä on vain yksi pariskunta ystävinä ja tapaamme heitä harmillisen harvoin. 


Kommentit

Suositut tekstit