Voihan auto, osa II

 Muistaako joku vielä aiempaa päivitystä autosta, joka Intolle ostettiin? Volkswagen Polo. Auto, jossa oli vikaa toisensa perään. Josta korjattiin jarrut, lukot, akku ja siis vaikka mitä. En enää edes muista mitä. 

Jossain vaiheessa ja jokunen tuhatlappunen myöhemmin oli pakko luovuttaa, kun auto ei kertakaikkiaan tervettä päivää nähnyt ja ongelmat alkoivat muuttua koko ajan vakavammiksi ja kalliimmiksi. 

Lopulta Into antoi auton kaverilleni kattamaan kertyneet korjauskulut. Siis pari tonnia meni kuin tuhka tuuleen. 

Tuon kokemuksen jälkeen Into oli edelleen sitä mieltä, että Wolkswagen se olla pitää ja ostettiin sitten hänelle Volkswagen Golf Plus. Hinta oli pari tonnia. 

Ihan heti piti autoon ostaa uudet renkaat, sillä edelliset oli aivan loppu. Jos en väärin muista, niin oli myös akku loppu. Sitten Into päätti maalata ruosteisen auton itse. Lopputulos ei ollut ehkä huikein, mutta menetteli. Paitsi, että ruostetta alkoi pukkaamaan lähes heti läpi. Ennen niiden korjaamista auto piti katsastaa. En muista mitä kaikkia vikoja siinä oli, mutta ainakin pari reikää pohjassa. Ja jarrut loppu käsijarrua myöden. Voi kyllä olla, että muistan väärinkin, mutta sen muistan varmaksi, että pohja olikin sitten täynnä reikiä. Siinä riitti hitsattavaa. 

Maaliskuussa (tänä vuonna) auto meni tokalla yrittämällä katsastuksesta läpi. Oli aika tarttua ruosteongelmaan. Auto piti myös huoltaa. Auton takaluukku oli niin pahasti ruosteessa, että se piti uusia, samoin etulokasuojat. Takaluukku oli muistaakseni pari sataa. Lokarit ja maalit 500€. Huolto 150€. 

Sitä ennen katsastusmaksu ja hitsaukset satasia. 

Auto oli maalattavana yli kuukauden (!!!!) Tänä aikana jouduimme olemaan pelkästään mun auton varassa ja voin kertoa, että oli aika haasteellista. 

Lopulta, vihdoinkin, saimme tiedon että auto on valmis. Myöhemmin saimme laskun työstä: 1400€. Maalaustyö 1200€ ja sitten jotain muuta härpäkettä. Saatiin neuvoteltua hinta siihen 1299 euroon. 

Autoon oli siis kulunut rahaa hankintahinta pari tonnia, maalit ja renkaat satasia, hitsaus ja katsastus satasia ja maalaus osineen pari tonnia. Kokonaishinta huiteli viiden tonnin paikkeilla. Auton arvo n.2500€. 

Autossa paloi moottorivalo koko ajan. Syytä ei saatu selville. Autoon tuli pakokaasun hajua. Pakoputkeen tehtiin jotain  uusintoja. Satasia taas. 

Sitten kuultiin, että  noissa autoissa menee vaihdelaatikko helposti rikki ja sen korjaaminen maksaa maltaita. Auto piti myös kovaa ääntä ja välillä auto ei nostanut vaihteita toivotulla tavalla. 

Kaiken muun lisäksi auto söi aivan järkyttävästi bensaa Inton työkäytössä. Ja siis oikeasti järkyttävästi. Tonni kuussa ei ollut kuin näyttää. Oli pakko myöntää, että tuhansien  eurojen panostus oli hukkaan heitettyä rahaa. Auto oli pakko vaihtaa. 

Tällä kertaa Into halusi Toyota Yariksen, dieselillä käyvän ja edelleen automaattivaihteisen. Näitä löytyi koko Suomesta tasan kolme kappaletta. 

Ylsi Kuopiossa (ja mainoksessa luki, että auto on Rovaniemellä), yksi Keravalla ja yksi Kouvolassa. 

Kuopio/Rovaniemen autosta tuli tieto, että auto on myyty. Keravan kaveri oli niin töykeä, että häneltä ostamista ei voinut edes harkita. Kouvolan kaveri lupasi Golfista 1500€ vaihdossa. Niinpä lähdimme ajamaan Kouvolaan, 300 km/ suunta. Mun piti olla mukana ensinnäkin maksamassa auto (lainasin Intolle siihen rahat), sekä tulkkaamassa, sillä myyjä ei puhunut englantia. 

Paikalla alkuun kaikki meni hyvin. Vietiin ”uusi” auto katsastettavaksi ja kaveri tutki ja selitti auton anatomiaa hyvin meille. Sitten automyyjä otti Golfin koeajoon ja totesi, että ei todellakaan voi pitää kiinni lupauksestaan hinnasta, sillä autossa on selvästi jokin isompi vika meteliin liittyen. 

Ei auttanut kuin taipua. Sain sentään 200€ tingattua, jonka jälkeen saimme siis Golfista hyvitystä 1200€. Tappiota semmoiset melkein neljä tonnia. 

Tämä uusi auto maksoi nyt sitten 3500€. Ollaan siis 1,5 vuoden aika hassattu aika paljon rahaa Inton autoihin. Mitä noista nyt tulee? Vähintään kymppitonni. Sillä sais jo aika hyvän auton. 

Tämä kolmas nyt toivottavasti olisi helpompi tapaus. Tosin siitäkin kotiin päästyämme kuului jotain omituista vinkunaa. Kunpa nyt ei olisi mitään. Kun ei nimittäin millään enää jaksaisi. 

Mulla itselläni on ollut viimeiset 5-6 vuotta sama Volvo. Maksoin siitä 2500€. Olen ajanut sillä ihan jäätävät määrät. Nyt mittarissa vajaa 390 000 km. On siitäkin jouduttu vaihtamaan kuluvia osia, mutta toiminut muuten kuin junan vessa. 

Meille ei tule enää koskaan ikinä yhtäkään volkkaria. Ja mielestäni me ollaan jo ansaittu saada Intollakin sellainen auto, ettei siinä olisi ihan jatkuvasti jotain. 

 Mä itse haaveilen siitä, että tarvittais vaan yksi auto. Mieluiten ei yhtään. Niin paljon niistä on harmia ja rahanmenoa. 



Siitä ekasta ei taida olla kuvaa, mutta oli saman värinen Polo. Tuo hopeinen on toivottavasti (tai siis ehdottomasti) tämän talouden viimeinen volkkari. Ja tuo punainen on nyt se ”uusi”. Toivottavasti vihdoinkin toimiva auto. 










Kommentit

  1. Täytyy olla suuri intohimo autojen parissa ajan viettämiseen, jos tuon kaiken jaksoi. :) Itse tykkään enemmän ajan viettämisestä ratin takana. Kiitos kirjoituksesta, tästä sain paljon oppia mitä pitää mielessä käytettyä autoa hankkiessa.
    Nyt olen vähän fiksumpi ja ehkä saan auton menemään katsastuksesta läpi ensimmäisellä kerralla.
    Onnea tuleviin autohankintoihin sielläkin suunnalla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa! Hienoa, jos kirjoituksesta oli apua. Paras vinkki olisi, että älä jumaliste omista autoa, niistä ei ole kuin harmia ja rahanmenoa. Kiitos kommentistasi. Tulikin mieleeni, että olis taas autojuttujakin päivitettäväksi….

      Terkuin Terhi, joka ei vieläkään tiedä miten pystyy kommentin kirjoittamaan niin, että näkyisi mun olevan blogin kirjoittaja.

      Poista
  2. Autojen kanssa saattaa tulla pahimmillaan ongelmaa todella usein. Meilläkin on se tilanne, että täytyisi auto viedä BMW-huoltoon. Olisikin ihanaa, jos ei sitä autoa tarvitsisi, mutta välimatkat täällä ovat niin pitkiä, että ei pyörällä pääse kulkemaan.

    VastaaPoista
  3. Todella ikävä juttu että teillä oli noin paljon mutkia matkassa. Meidän autossa myös on ruosteongelmia. Olisi tarkoitus nyt saada se pintakäsittelyyn. Muuten sen kanssa on pärjätty melko hyvin. Sama merkki meilläkin.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit