Uutta virtaa




 Se on kyllä jännä, miten ainakin minä itse usein unohdan, että kivatkin menot ja tekemiset kuormittaa. 

Ja toinen ihan älyvapaa juttu on, että kuvittelen aina olevani varmaan kuolemansairas, kun sen älyttömän väsymyksen lisäksi on joitain kummallisia oireita. Tällä kertaa mulla oli monen päivän päänsärky. Ja se hillitön väsymys, joka ei helpottanut vaikka miten nukuin. Jätin täysin huomioimatta, että olin myös hyvin nuhainen ja aivastelin koko ajan. Kunnes sitten googletin ja sain tietää, että allergiaoireisiin kuuluu myös väsymys ja päänsärky. Mulla ei siis ollutkaan aivosyöpää, vaan jostain syystä mulla vaivaa nyt siitepölyallergia. ”Jostain syystä” kirjoitin siksi, että mulla ei normaalisti ole siitepölyallergiaa. 

Nyt on päänsärky tiessään, kun syön allergialääkettä. Pillerimäärä vaan kauhistuttaa, kun tälläkin hetkellä syön keltarauhashormonia (joka muuten aiheuttaa mulle turvotusta ja rytmihäiriöitä), adhd-lääkettä, allergialääkettä, rautaa ja c-vitamiinia ja iltaisin otan melatoniinia, sekä tujua lääkettä jalkoihini. Olen siis mömmömimmi, mutta näillä nyt mennään. 

Eilen mulla oli virtaa kuin pienessä kylässä. Siivosin meidän huushollin, pyykkäsin, kuurasin kylpyhuoneen lattian laattasaumat (kuka perhana laittaa valkoiset laattasaumat kylppäriin???), tein pirun paljon töitä, kokkasin ja leivoin. Illalla mentiin vielä kaverini kanssa kahdelle ryhmäliikuntatunnille, joista ensimmäinen oli ihan järkyttävä. Sykkeet oli todella taivaissa ja kello vaan hälytteli, että ”raja on ylitetty”. 

Kyllä maistui uni viime yönä ja nukkua posotin 9 tuntia. Jouduin pakottamaan itseni heräämään. 

Tänään on tiedossa aiemmin mainitsemani (?) jokiristeily ja nyt odotan jo innolla tulevaa viikonloppua kylpylässä. Väsyneessä mielentilassa olin siitäkin vaan kauhuissani (että miten ehdin olla kaksi päivää tekemättä töitä ja kauhea pakkaaminen ja voi kauhistus), mutta nyt olen luottavaisin mielin, ettei työläppäriä tarvi ottaa mukaan ja suunnitelma on nauttia viikonlopusta ihan kympillä, 

Ja hei siitä leipomisesta. Mähän olen siis totaalisurkea antamaan ohjeita, kun leivon aina näppituntumalla, mutta vinkkaan silti. Ostin toissapäivänä kaupasta pussin juustosämpylöitä ja nehän meni samana iltana, kun ”pojat” (Into ja kuopus) söi ne hetkessä. Niinpä päätin kokeilla leipoa samanlaisia itse. Ne otettiin täällä ilolla vastaan. 

Teen taikinan aina yleiskoneella. Laitoin vähän vehnäjauhoja (n.5 dl), kuivahiivapussin, n.1 rkl sokeria ja vähän vähemmän suolaa kulhoon ja sekoitin. Nesteenä käytin maitoa (mulla oli 7 dl), jonka tietysti lämmitin ensin. Maito ja aika reilu määrä (ehkä n. 1,5 dl) öljyä jauhojen sekaan ja sitten kone laulamaan. Lisäsin jauhoja sen verran, että taikinasta tuli kimmoisa, mutta jäi kuitenkin melko löysäksi. Vaivasin taikinaa ehkä n. 10-15 minuuttia (pitkä vaivaus=hyvä sitko). 

Nostatin taikinaa n.20 minuuttia, leivoin sämpylöiksi ja nostatin pellillä ehkä toiset 10-20 minuuttia. Voitelin munalla pinnan ja lisäsin juustoraasteen. Uuni oli 200 asteessa ja paistoaika ehkä n.15 minuuttia. 

Olkaa hyvät ”noin-reseptistäni” 😄




















Kommentit

Suositut tekstit